רוצים שינוי? קחו לעצמכם מנטורים

מאת:

אברהם אייזן – בעל תואר מוסמך במדיניות ציבורית מהאוניברסיטה העברית.  בוגר בית הספר תפנית בייעוץ ארגוני. בעל 15 שנות ניסיון בניהול והובלת פרויקטים חוצי מגזרים

אברהם אייזן
looking
רוצים לחולל שינוי ? להפוך מטרות ויעדים לתוכנית פעולה ישימה קחו מנטורינג. בקריירה, במקום העבודה, בפיתוח האישי תוכניות מנטורינג הן המפתח להצלחה. קבלו את המתווה שיעזור לכם להפוך חלום למציאות

שתפו את הפוסט:

תהליכי מנטורינג
מנטורינג מתחיל בהצבת מטרות- Image by Pete Linforth from Pixabay

השנה החדשה בפתח על הדף נערמים יעדים מקצועיים ואישיים כל כך הרבה להשיג וברקע מקנן החשש האם שוב נכתוב הררי מילים ונציב יעדים שלא יתגשמו. יעדים שאי מימושם יחזק בנו תחושות שליליות של היעדר הגשמה ואכזבה. יש כאלו שיעדיפו לוותר מראש, אחרים יסתערו על המטרות בכל הכוח אך יתעייפו לאחר חודשים שלושה ומעטים יצליחו להגיע לדצמבר הבא עם תחושה של הצלחה.

מה מבדיל בין אלו שמצליחים להגשים לאלו שנפלו בצד הדרך?

יש סיבות רבות אך אחת המרכזיות בהן טמונה בכך שאלו שנכשלו ניסו להגשים את היעדים והמטרות לבדם. בעוד שהדרך להצלחה טמונה דווקא ביכולת לשתף, להתייעץ, לחלוק ולקחת איתנו מנטורים שיסייע לנו להתמיד במסע, לגלות בו צדדים חדשים ולהעפיל לפסגות שיכול להיות שכלל לא ידענו על קיומן.

אם לא קראתם את הפוסט על הצבת מטרות עכשיו זה הזמן (לחצו כאן).

לאלו ממכם שכן קראו בואו נמשיך קדימה אל עבר מציאת המנטורים שיאפשרו לכם לממש את היעדים המקצועיים והאישיים שלכם.

איך בוחרים מנטורים?

עד לא מזמן חיפשתי מנטור אחד או שניים שיוכלו לעזור לי לצלוח החלטות קשות. לאחרונה התוודעתי לתפיסה אחרת המציעה להקים דריקטוריון אישי, מעין מועצת מנהלים של מנטורים שעוזרת לקבל החלטות. לא צריך לכנס את כולם ביום ובשעה נקובה, ניתן להיפגש עם כל אחד ואחת בנפרד ולשמוע את דעותיהם. אך הקונספט שיש לנו (כאינדיבידואלים) דירקטוריון הרוצה בטובתנו ואנו כמנכ"לים של חיינו נעזרים בהם על מנת להגיע לביצועים הטובים ביותר בהתאם לנסיבות חיינו.

כך ניתן ל"מנות" מנטור שמסייע בנושאים כלכלים ומנטור בנושא של קריירה והתפתחות. ושלישי שדווקא יעזור לנו למצוא איזון בין בית לעבודה. זו נבחרת שלמה שהדבר המאחד אותה שהם רוצים בטובתנו, ושהם מוכנים להשקיע שעה בחודש כדי לשבת לייעץ ולפתוח את הראש.

שלוש קבוצות של מנטורים

את המנטורים הפוטנציאלים ניתן לחלק לשלוש קבוצות

מנטורים בשכר – אלו שאתם משלמים להם בעבור הזמן וההשקעה שהם נותנים (יועצי קריירה, יועצי שיווק, יועצים לאורח חיים בריא).

מנטורים ממעגל ההיכרות המוכר לכם– חברים הצועדים אתכם כבר דרך ורוצים להמשיך ולראות אתכם מתפתחים. אלו יכולים להיות עמיתים מהעבודה, חברים מימי הלימודים או דווקא חברי ילדות שכבר עברו אתכם דבר או שניים.

מנטורים אסטרטגים -אלו שפניתם אליהם על מנת להרחיב את הרשת המקצועית שלכם. אלו הם אנשים שאינכם מכירים טוב מדי אך ישנה סבירות גבוה שהם יסכימו לסייע לכם. תופתעו לראות עד כמה חברים של חברים, או כאלו המשתייכים למעגל של קשרים חלשים ישמחו לתת לכם עצה ולחלוק מניסיונם. עבורם העזרה הניתנת לכם מחזקת את תחושת הערך העצמי שלהם, מסייעת להם לפתוח את הראש ולעיתים מהווה מימוש של אג'נדה חברתית.

במקרים כאלו שני הצדדים נהנים ומפיקים את המרב מהקשר הנרקם. אתם יכולים לקבל מנטורים שיפתחו לכם אפיקי מחשבה ויציידו אתכם בתובנות מעבר ליום יום שלכם, והם מצידם יממשו את תחושת המשמעות לה הם זקוקים.

תהליך מוגדר מראש

מציבים קווים מנחים לתהליך

תהליך מנטורינג יעיל מתוחם בזמן הוא אינו ספורדי אלא הוא נפרס מראש על פני תקופה ידועה מראש למנטור ולמנטי (האיש המונחה). שניהם מתחייבים זה לזה על משך זמן בו ניתן לראות תוצאות, להרגיש שאנו בתהליך ולחוות הצלחות וכישלונות. ממחקרים שנעשו בתחום עלה שתקופה של שנה מהווה פרק זמן אידיאלי לתהליך ליווי בו ניתן לראות תוצאות, ולאסוף מספיק דוגמאות וחוויות על מנת שתהליכי הליווי יהיו משמעותיים.

מהי השאלה שמטרידה אתכם?

לאחר הצבת מסגרת זמנים, חשוב להציב שאלה העומדת בבסיס השיח. שאלה זו תלווה את התהליך מראשיתו ותוכל לאפשר להציב מטרות ויעדים לאורכו. התאימו את השאלה איתה אתם מתמודדים ליכולות ולתחומי העניין של המנטור בו בחרתם. ניתן לעסוק באותה שאלה עם מספר מנטורים וכך לקבל זוויות שונות לפתרון הבעיה.

שאלות לדוגמא: כיצד ניתן להביא לידים חדשים לעסק? אילו הכשרות מקצועיות עלי לקחת על מנת לעמוד בתוכנית הקריירה שלי? כיצד אוכל להעצים את העובדים והעמיתים שלי ולהיות משמעותי במקום העבודה?

לאן כולם נוסעים?

תוכניות מנטורים כחלק ממענה לגל העזיבה הגדול

אדוות מגפת הקורונה שמטלטלת את עולמנו בשנתיים האחרונות מכות ללא רחם בשוק העבודה העולמי. סדרי עולם משתנים, לצד עבודה מהבית והיחלשותם של הקשרים הבינאישיים. אנו עדים לגלי עזיבה והתפטרות שזכו כבר לכינוי מחקרי, העזיבה הגדולה- Great Attrecation. זוהי תופעה עולמית בה עובדים מצביעים ברגליים ופשוט מתפטרים, אם וכאשר הם מרגישים נטולי משמעות, בלתי מוערכים, חסרי שורשים או לא מוגשמים. העלות הישירה והעקיפה של גלי העזיבה הללו היא עצומה. החל מתהליכי גיוס וכלה בתקופות חפיפה ולימוד היוצרות סך עלויות הולך וגדל למעסיקים.

תוכניות מנטורינג פנים ארגוניות יכולות להוות חלק מהפתרון. בניה נכונה שלהן מסייעת ביצירת תחושת משמעות משותפת למנטורים ולמנטי. היא מייצרת מרחב השתייכותי לשכבות רחבות של עובדים והיא עונה על הצורך של רבים להרגיש ולדעת שהם מקבלים כלים מקצועיים שיסיעו להם להגיע אל עבר השלב הבא במסע הקריירה שלהם. בנוסף תהליכי מנטורינג פנים ארגונים מאפשרים להוריד חומות של זרות בין וותיקים וצעירים, בין מחלקות. מאפשרות למידה בינ-אירגונית ומצעידים את הארגון אל עבר מרחב משותף המבוסס על למידה משותפת.

אנו נמצאים בתקופה של שינויים ובצורך מתמיד להתאים את המענים שיש בידנו לצרכים שלנו כפרטיים וכמעסיקים. תוכניות מנטורינג ארגוניות ואישיות הן חלק מסל הכלים שאנו צריכים לצייד את עצמנו בו לקראת השינויים התכופים המטלטלים את עולם העבודה.

אל תהססו, בחרו את נבחרת המנטורינג שלכם, וצאו לדרך משותפת בה צועדים מנטורים ומנטים אל עבר השנה החדשה.

אהבתם? קבלו שלושה קישורים לבניית תכניות מנטורים

How to Start a Mentoring Program, with Stella Cowan

אבטיח כיס– פודקסט על ניהול- פרק על מנטורינג

תדריך מנטורינג מבית תב"ת, ג'וינט ישראל (72 עמודים, לא להיבהל…אפשר לקרוא בדילוגים ובעיקר לשים לב לצ'ק ליסט)

מנטורינג פנים ארגוני

מנטורינג פנים ארגוני משפיע לא רק על העובדים המשתתפים בו אלא הוא יוצר תרבות ארגונית תומכת. כזו המעודדת שיח, מפגש ולמידה ומורידה חומות בין דרגות ניהוליות ומחלקות.

הרשמה לניוזלטר

אנחנו לא שולחים ספאם!

הרשמה לניוזלטר

פוסטים נוספים שיעניינו אותך:

מנטורינג פנים ארגוני מתחיל בתכנון

העובדים עוזבים? נסו מנטורינג פנים ארגוני

מנטורינג פנים ארגוני מהווה כלי משמעותי לפיתוח והעצמת עובדים. לחיזוק מנהיגות מעצבת ולחיבור מחודש וחדשני בין עובדים ומחלקות. בואו לראות איך ניתן ליישם את הרעיון בארגונכם

מנטור במקום העבודה – הדרך להעצמה רב ממדית

תקופת הקורונה הגבירה את הבדידות ואתגרה את תחושת השייכות לארגון ולצוות. יצירת תהליך מנטורינג פנים ארגוני מסייע ביצירת לכידות, בלמידה פנים ארגונית וביצירת חיבורים מפתיעים

דילוג לתוכן