מחוברות עובדים מתחילה בקשרים

מאת:

אברהם אייזן – בעל תואר מוסמך במדיניות ציבורית מהאוניברסיטה העברית.  בוגר בית הספר תפנית בייעוץ ארגוני. בעל 15 שנות ניסיון בניהול והובלת פרויקטים חוצי מגזרים

אברהם אייזן
מחוברות עובדים
מחוברות עובדים היא אחד מהאתגרים הגדולים הניצבים היום בפני ארגונים מכל המגזרים. חיזוק קשרים בינ-אישיים ויצירת פלטפורמות לשיח ומפגש תורמים ליצירת השינוי המיוחל. כנסו ותראו איך ניתן להפוך רעיון למציאות

שתפו את הפוסט:

"ההתפטרות הגדולה" הפוקדת את שוק העבודה מדגישה את החיוניות ביצירת "מחוברות עובדים". לא הייתה קבוצת פייסבוק, פורום מקצועי או פיד שבו לא הועלו פתרונות להתמודדות עם האתגר. המנעד היה רחב מהעלאות שכר ועד חיפוש אחר משמעות וסביבת עבודה מיטיבה היודעת לאזן בין בית לעבודה. בין ים המלל הרגשתי לא פעם שהאמיתות הפשוטות של קשרים וחיבורים הולכים לאיבוד.

מחקר שפורסם בדצמבר 2021 ב-HBR הראה את החשיבות בהשקעה ביחסים, קשרים ולכידות. כאלו המתבססים על יצירת קשרים רב ממדים, המאפשרים להכיר את אנשי הצוות מעבר לתפקידים הפורמאליים, לראות אותם בצורה הוליסטית היוצרת סביבת עבודה אותנטית. במחקר אחר שגם הוא פורסם ב-HBR ב-2010 עלה ששיפור ב-0.1% בתחושת הלכידות העלה את הפדיון בכל סניף שנבחן ב-100$K. מחקר זה המקבל חיזוק מסקרי עובדים המצביעים שנה אחר שנה על הדברים המשפיעים על החלטותיהם בדבר מקום עבודתם, מחזק את הטענה.

היכרות ומחוברות בין העובדים אינה רק הופכת את האינטראקציה למעניינת וטובה יותר, היא משפרת את הרווחיות ויוצאת צוותים מצוינים ומחויבים לאורך זמן.

כדי שלא נשאר במרחב התיאורטי, קבלו חמישה טיפים פשוטים לבניית קשרים בסביבת העבודה.

קשרים בין עובדים במקום העבודה, מחוברות עובדים
מחוברות עובדים נוצרים על ידי קשרים ומשמעות

# הרחיבו את ההיכרות

העבודה ההיברידית ומיעוט המפגשים סביב פינת הקפה, הפכה את ההיכרות הפשוטה ביותר לאתגר. צרו את ההזדמנות למפגש בעצמכם. לדוגמא פתחו לוח פדלט של הצוות ושימו כותרות כמו סדרות אהובות, אתרים אהובים מרחבי העולם, מסעדות מומלצות וכו'. הזמינו את חברי הצוות להיכנס ולרשום על הלוח את הדברים שמאפיינים אותם. כך יהיה לצוות לוח שיחשוף נדבכים נוספים מחיי העובדים.

פיתחו את ישיבות הצוות בשאלות שאינן בהכרח קשורות לפרויקט עליו עובדים. לדוגמא, פיתחו בסבב של הצגה עצמית המביא קצת ממרחבים אחרים (אין צורך שכולם ידברו בפעם הראשונה, דיגמו 2-3 אנשים והשאירו טעם של עוד לפעם הבאה). שאלות לדוגמא: משהו שעשיתם בסופ"ש האחרון? המלצה על מקום\סדרה וכו'. כדי להקל תהיו אתם הראשונים תציגו דוגמה אישית ותהיו פתוחים ואותנטיים כך שהאווירה להבא תהייה משוחררת ומאפשרת.

# הכו את המומחה- סאשן של שאלות ותשובות

לכל אחד ואחת מחברי הצוות יש תחום מומחיות מאפיית עוגות ועד לגלישת גלים. עולם ומלואו שרק קצה הקרחון שלו גלוי לנו לעין. ניתן להסתייע בקבוצת הוואטס-אפ של הצוות כך שפעם בשבוע יש הזדמנות להעלות שאלות בנושא שבו העובד\ת מומחים ורוצים לענות על שאלות.

כדי שלא תהייה תחושה של ה"קיץ של אביה" בפעמים הראשונות מומלץ להכין שלוש-ארבע שאלות מראש כך שאתם ועוד כמה עובדים מהמשרד תעלו את השאלות. זה מסייע להוריד לחצים הן של העונה והן של השואלים. בכל מקרה חשוב מאוד, להכין את הצוות לפעילות המשותפת. "לא תאמינו יש לנו בצוות גולש גלים מקצועי. ביום חמישי הקרוב יש לכם הזדמנות לשאול אותו שאלות שתמיד הטרידו אתכם. בקיצור מחכים לכם בקבוצה".

בהתחלה עלולה להיות תחושה של מוזרות. אולם ברגע שהמבוכה תפנה את מקומה, תהייה בידכם פלטפורמה המאפשרת מחוברות עובדים, פתיחות והיכרות.

 

קשרים מחוללי מפגש

# העמיקו את הקשרים- אדם מביא עולמו

ישיבות צוות נפתחות בדרך כלל בסבב עדכונים, במשימות ויעדים. "אדם מביא עולמו" זו הזדמנות להכניס ממד נוסף לישיבות המוכרות. זו הזדמנות לתת בכל פעם הזדמנות לעובד\ת לפתוח צוהר לעולמו. תחביב, שיר אהוב שמפיח בהם מוטיבציה, ספר ששינה להם את הפרספקטיבה, תמונה שמספרת סיפור על איך הם הגיעו למה שהם היום. לא משנה המדיום, העיקר הוא להפנות את הספוט לחיים האישיים, לאלו שאינם באים לידי ביטוי יום יומי במשרד, אך הם חלק מהליבה הזהותית של כל אחד ואחת.

המטרה היא לאפשר שיח ולהרחיב את נקודת המבט, ההצגה העצמית לא אמורה להיות מעיקה, אלא משתפת ומחברת. כדי לאפשר זאת חשוב לאפשר לכל מי שמביא מעולמו להרגיש בטוח בסביבה. לתת כמה מילים על הסטינג והחשיבות ולקבוע כלל שהדברים הנאמרים בחדר נשארים בחדר. כך נוכל ליצור אינטימיות ושיח שמעודד פתיחות ומוריד הגנות. סביבת עבודה מאפשרת ומכילה היא הבסיס למחוברות עובדים לאורך זמן.

פלייליסט שיוצר תחושת שייכות

# צרו פלייליסט צוותי

לא משנה אם אנו עובדים מהמשרד, מהדרכים או מהבית. כיום בעידן הספויטיי והיוטיוב פליי, ישנה אפשרות ליצור פסקולים שנמצאים איתכם בכל מקום. האפשרות ליצור פס קול משותף שמתנגן ברגע, הופך את העבודה המשותפת לחוויה מחברת ומגבשת. אפשר ליצור רשימות שמע שונות לפי ימי השבוע, או מצבי הרוח.

מידי פעם אפשר להרים לאחד המשתפים, לשאול מדוע בחר דווקא את השיר או האומן, או לעשות מצעד של השירים שהכי אהבנו וכו'. המטרה המרכזית היא ליצור תחושת שייכות הנותנת מקום והנכחה לכלל העובדים והעובדות.

Photo by Elevate on Unsplash

# תיפגשו מחוץ למשרד

מפגשים מחוץ לעבודה הם לא תמיד טרוויאלים, אך ניתן להציע הצעות ולראות לאן הרוח נושבת. כלומר המפגשים לא אמורים להיות עוד מטלה בלוח המשימות. אלא חוויה נחמדה וולונטרית.כדי שכולם יבינו את הוויב שימרו על נוסח מזמין ולא פורמאלי.

"אנחנו נפגשים למופע\פיקניק\טיול מחר אחה"צ מי שרוצה לבוא שידבר איתנו. הינה קישור לקבוצת וואטס אפ של מי שנפגשים, נשמח לראותכם".

במהלך ולאחר המפגש אל תשכחו להעלות תמונות שיהדהדו את המפגש ויצרו אדוות של פעילות משותפת. לא פחות מהפעילות עצמה יש מקום ליצירת אווירה מזמינה המחזקת את הרצון לשתף ולקחת חלק בפעילויות עתידיות.

הישגים באים עם התמדה

התמידו

לא משנה כמה טיפים תאמצו, הדבר הכי חשוב הוא להתמיד, ליצור מסורות שממשיכות לאורך זמן. צאו מהשבלוניות של הודעת מזל טוב ליום ההולדת. במקום זאת חישבו איך ניתן ליצור מפגש\שיח\קשר ביןחברי הצוות. עלינו ליצור שינוי התנהגותי הניתן לביצוע והתמדה לאורך זמן. לכן לכו על פשטות, על אותנטיות ועל סוגי פעילויות שניתן להתמיד בהן ולא לשחוק את חברי הצוות. כמאמרו של גנרל פטון, "מה שלא פשוט, פשוט לא יהיה"

מחוברות עובדים

בשורה התחתונה – חיזוק המחוברות חוסכת בהוצאות הגיוס, ההשמה והחניכה. מעלה תפוקות ויוצרת צוותים מגובשים היכולים להתמודד עם השינויים התכופים שהמציאות מזמנת. מחוברות שכזו לא יוצרים על הדרך, היא צריכה להיות מנוהלת, מלווה ובעיקר מדויקת ומותאמת לקהלי היעד.

הרשמה לניוזלטר

אנחנו לא שולחים ספאם!

הרשמה לניוזלטר

פוסטים נוספים שיעניינו אותך:

שייכות עובדים מתחילה במפגש

שייכות עובדים נוצרת באמצעות מפגשים ופעולות היוצרות יחד תשתית להיכרות בני-אישית. קבלו חמישה רעיונות שיעזרו לכם להפוך אירוע חד פעמי לתרבות ארגונית

מחוברות עובדים כמענה לגלי התחלופה

קצב התחלופה הגבוה במקצועות המכירות והשירותים, יוצר מעגל קסמים של גיוס-הכשרה-סיום העסקה וחוזר חלילה. מחוברות עובדים יכולה לשבור את השרשרת. בואו תראו איך ניתן לצאת מהלופ בפעולות פשוטות

דילוג לתוכן