החגים הגיעו לסיומם, אחרי חודשים של טלטלה נכנסו לרבעון האחרון של שנת 2022. תכנון מול ביצוע והכנות קדחתניות לקראת אישור תוכניות העבודה לשנה הבאה. מאמץ ניכר מושקע בכתיבה, בתיקוף נתונים, בפיתוח מצגות המספרות את הסיפור ומראות איך לעמוד ביעדים. אך רק מעטים מפנים את תשומת הלב למחוללת השינוי הגדולה ביותר, פוליטיקה ארגונית. אני מציע לכם להפסיק להתעלם מהמשתנה הקריטי הזה, להשיר מבט ולהפוך אותה מהכרח להזדמנות שתחולל שינוי בארגונכם.
להסתכל לקרחון בעיניים
כפי שלמדו על בשרם נוסעי הטיטאניק רק חלק קטן מהקרחון נמצא מעל לפני המים, מרביתו שקוע עמוק במעמקי הים, אך החלק השקוע הוא המפריד בין חיים למוות. כך גם המציאות הארגונית בה אנו חיים. חלקים קטנים חשופים וגלויים לעין מתגלים בדו"חות, מצגות והגדרות תפקיד. אך החלק המשמעותי ביותר סמוי מן העין ומסתתר בתרבות הארגונית, בדינמיקה בין צוותי הניהול לבין העובדים. זהו היופי בפוליטיקה הארגונית, היא תמיד שם, נוכחת ומשמעותית אך לרוב נוטים להתעלם ממנה. אך כמו הרבה דברים בחיים התעלמות אינה הפתרון. יש להסתכל למציאות בעיניים, להבין שהיא כאן כדי להישאר ושעלינו להתמודד איתה ולהכיר בחוזקות ובחולשות שלה. אך בעיקר להבין את השפעתה המכרעת על עתידנו בחברה.
לזהות ולמפות את השחקנים
הרעשנים הם לא בהכרח אלו המשפיעים על המציאות הארגונית. לכן חשוב כבר בשלבים הראשונים לשרטט את מפת הכוחות. להבין מי מושך בחוטים, מי מצליח להניע מהלכים ומהם האינטרסים שלהם בתוך הארגון. לא פעם הצהרות לחוד ומעשים לחוד. אם רוצים לפצח את מפת האינטרסים לכו ל-KPI של כל מחלקה ותנסו להבין כיצד מנהליה נמדדים על ידי הדרג הממונה. המקום שבו נמדדים הוא המקום אליו מוכוונות האנרגיות בין במודע ובין שלא במודע. לא משנה מה תשמעו בהרמות כוסית, במכתבים לעובדים ובאגרות שנה טובה. היכן שהמדדים נמצאים שם ליבו וכוחו של העובד ובוודאי של המנהל. את פעולת המיפוי אני מציע לעשות יחד עם Mindmaster המאפשרת לצייר מפות חשיבה מורכבות לכלי יישומי , בהיר הניתן לעדכון תמידי.
פוליטיקה ארגונית מתחילה ביצירת שותפויות
לא ניתן לחולל שינוי ארגוני משמעותי ללא יצירת שותפויות אישיות ובינ-מחלקתיות. המציאות בה אדם מוכשר ככל שיהיה מנווט לבדו את הספינה הארגונית עברו מן העולם. המציאות המורכבת בה אנו נתונים הופכת שותפות מותרות להכרח קיומי. חפשו את בעלי האינטרס שהמהלכים אותם תרצו לקדם יסייעו להם לעמוד ביעדים ובמטרות שלשמם הם קמים בבוקר. נסו לזהות חסמים וחששות, בדרך כלל אלו הם האזורים המועדים לכישלון ומהם ירצו השותפים לחמוק כמו מאש. איש אינו רוצה שאלות קשות המתעוררות בפני ביקורת עומק, לכן מפו את החסמים וכיתבו מהם הפתרונות שאתם מציעים כדי להתמודד איתם.
למפגשי גיוס שותפים בואו מוכנים מוכנים, לאחר שכבר ביצעתם מיפוי ראשוני של אינטרסים ונקודות השקה. אגף אלכ"א בג'וינט ישראל הכין מכוון שימושי למיפוי שותפויות. באדפטציה קלה הוא יכול להיות רלוונטי מאוד לבינוי שותפויות פנים ארגוניות. במרכזו ניצב מיפוי וחלוקה של השותפים הפוטנציאלים לארבע קבוצות.
- שותפים פוטנציאלים- בעלי אינטרס מובהק
- בעלי השפעה ללא אינטרס מובהק
- מתנגדים
- אדישים
מקדו את כוחותיכם בקבוצות 1+2, אלו השותפים הטבעיים שלכם. המעיטו בהשקעה במתנגדים ובאדישים הללו דורשים תשומות גדולות של זמן ומאמץ אך במבחן התוצאה הם מאכזבים. זאת לעומת בעלי האינטרס המובהק ובעלי האינטרס שניתן לרתום אותם. אלו הם הקבוצות בהם צריך להתמקד.
לקחת איתכם מורה דרך מיומן
הבנתם שלא ניתן להתעלם מפוליטיקה ארגונית ושהיא חלק מהחיים הארגוניים, טוב מאוד! ההכרה בצורך היא השלב הראשון אך ניתן להתקדם צעד נוסף באמצעות לקיחת מורה דרך מיומן. אני מגוון כלים אפקטיביים למיפוי, לתכנון וליצירת שותפויות פנים ארגוניות שיסייעו לכם להפוך רעיונות למציאות. נוכל לעשות זאת באמצעות תהליכי ליווי קצרים וארוכים למנכ"לים ולצוותי הניהול . במסגרתם ניצור יחד תוכנית פעולה אופרטיבית ואפקטיבית שתאפשר לכם לנווט בין קרחונים ולהגיע לחוף מבטחים.
רגע לפני סיום נצלו את הזמן להאזין לפודקסט משובח במיוחד. בול בפוני מאת בת חן פרימור. בפרק השישי מתראיינת הדס ייגר-זלינגר הנותנת טיפים מעשיים להתמודדות עם פוליטיקה ארגונית, מומלץ.