סרנדיפיטי כמנוע לפיתוח ארגוני

מאת:

אברהם אייזן – בעל תואר מוסמך במדיניות ציבורית מהאוניברסיטה העברית.  בוגר בית הספר תפנית בייעוץ ארגוני. בעל 15 שנות ניסיון בניהול והובלת פרויקטים חוצי מגזרים

אברהם אייזן
סרנדיפיטי
סרנדיפיטי פתיחת הלב והראש להזדמנויות הנמצאות מתחת ליד. בואו ללמוד איך להפוך את הסרנדיפטי למנוע לפיתוח ארגוני ואישי

שתפו את הפוסט:

מכירים את הרגע שבו אתם מחליטים לרכוש רכב ולפתע בכל פינה רעננה מופיע רכב למכירה. שום דבר במציאות לא השתנה אך בזכות הפניית תשומת הלב אנו מגלים מחדש את מה שעד עתה היה בבחינת תפאורה. הפניית תשומת הלב מצריכה שינוי של המיינדסט שמאפשר לפתוח את העינייים ולגלות מציאות חדשה. סרנדיפיטי היא אימוץ של נקודת מבט המסייעת לנו לראות את ההזדמנויות שמעבר לפינה. היא המיינדסט שהופך את המוכר לחוויה של גילוי והתחדשות.

בפוסט הבא אתן חמש דוגמאות שניתן ליישם בארגון ובכך להפוך סרנדיפיטי למנוע להתפתחות אישית וארגונית.

חברויות חדשות כהזדמנות
Photo by Karina Carvalho on Unsplash

מה זה סרנדיפטי?

המושג סרנדיפטי (Serendipity) קיים כבר 250 שנה. שורשיו באגדת עם מסרי-לנקה בה מלך זקן מבקש מבניו לצאת מאזור הנוחות ולגלות את סביבתם. הבנים יוצאים למסע חיפוש ומשום שליבם פתוח לגילוי הם מצליחים "במקריות" לגלות אוצרות ותובנות. סקרנותם ונקודת המבט המחודשת על המציאות פותחת בפניהם עוד ועוד גילויים המשנים את חייהם. בעשור האחרון המושג נכנס ביתר שאת לעולם ההתפתחות והחדשנות האישית והארגונית. כאשר במרכזו היכולת ליצור פלטפורמות ומיינד סט שיאפשרו לגילוי האקראי לפרוץ. בישראל מרימה את קרנו של המושג, אסנת מרון, שהפכה את הסרנדיפיות לדרך חיים. לטעימה מהתובנות שלה מוזמנים להאזין לפרק 269 בפודקאסט פופקורן של ליאור פרנקל או לפרק 68 בפודקסט "להינות מהדרך" עם שירלי יובל יאיר.

סרנדיפיטי מסייעת ביצירת חוסן ארגוני

הארגונים בהם אנו עובדים הם אזור הנוחות שלנו. כביכול אנו מכירים את מי שיושב לידנו שעות ארוכות מידי יום. המציאות מורכבת יותר, בפועל ההיכרות היא שטחית ומתקיימת במקרה הטוב סביב הממד המקצועי הצר. לא פעם איננו יודעים מהו סל היכולות בו מצויידים אלו היושבים כיסא לידנו. מתחת לכותרת התפקיד מסתתרים מרחבים שלמים של ידע, ניסיון חיים ונקודות מבט מגוונות. אך אם נמשיך בהתנהלותנו הרגילה, לעולם לא נגלה אותם.

מציאות זו אינה גזרת גורל וכדי לשנותה עלינו לצאת מהמוכר ולראות את חברי הצוות שלנו מנקודת מבט חדשה. סרנדיפיות היא נקודת המבט המאפשרת לפתוח את הראש להביט בסקרנות מעבר למוכר. באמצעותה נוכל לחבר בין אנשים ורעיונות ולהפוך את הצוות למרחב של הזדמנויות. כדי שלא נשאר עם הצהרות בלבד, המפתח נמצא ביצירת שגרות המזמנות את המפגש. המאפשרות לחברי הצוות להביא את עצמם בצורה רחבה הנותנת מקום לשלל היכולות הנסתרות מן העין.

סרנדיפטי בסביבת העבודה

  • שימו פוקוס על האדם– פיתחו ישיבת צוות עם 10 דק' הצגה בה אחד מחברי הצוות מציג כלי\יכולת\תחביב.
  • שתפו ביכולות ובצרכים שלכם– תלו לוח יכולות (וירטואלי\פיזי) ובו נרשום דברים שנשמח לעזור בהם לחברי צוות משזירת פרחים ועד לחשיפה לכלים טכנולוגיים לניהול זמן. אל תגבילו את הנושאים תנו לאנשים להיא את עולמם בצורה הרחבה ביותר שניתן.
  • פנו זמן– קיבעו ביומן ארוחות צוהריים\בוקר משותפות למספר צוותים, כאשר הכלל הוא בלי טלפונים ניידים ושכל אחד צריך לשבת ליד עובד.ת שהוא אינו מכיר בצורה מעמיקה.
  • בכנסים מקצועיים שבו ליד אנשים שאינכם מכירים, ואת ארוחת הצהריים והנשנוש של הקפה אל תעשו עם החבר'ה המוכרים והטובים אלא שבו ודברו אם אלו שאינכם מכירים.
  • פנו לבני שיחתכם בשאלות פתוחות, ותופתעו לגלות כמה האנשים שסביכם מעניינים ורוצים לשתף בתחושותיהם ומחשבותיהם, אך כל מה שהם צריכים זו ההזדמנות לשתף.
הפסקת קפה
Photo by op23 on Unsplash

האוצר נמצא מתחת לגשר

לאחר שתתחילו לייישם תופתעו לגלות עד כמה הכנסתם של שינויים קטנים משנה את סביבת העבודה. עד מהרה תשמעו משפטים כמו, "וואלה, גם את בעניין?", "רציתי תמיד להכיר מישהו שיודע…..". ברגע שהתנעתם את התהליך כוחם של החיים עצמם ייכנס לפעולה, והחיבורים יעשו מאליהם.

אם ברצונכם להפיק את המירב, השאירו את הציניות לרגע בחוץ. במקומה הצטיידו בסקרנות בריאה ולפתע תגלו שממש מתחת לאף מסתתרים אוצרות החפצים להתגלות. או במילותיו האלמותיות של ד"ר סוס, "אם יוצאים מגיעים למקומות נפלאים".

לאלו שאינם רוצים לצאת לדרכים לבדם, אשמח להיות לכם לבן לוויה לאורכו של התהליך. אשמח ללכת עמכם בדרכים ובצידי הדרכים. יחד נגבש מסורות שיהפכו את ההזדמנויות לדרך ארגונית. כזו המאפשרת לכם להגיע למחוזות של חוסן ארגוני.

 

מחוברות עובדים

בשורה התחתונה – חיזוק המחוברות חוסכת בהוצאות הגיוס, ההשמה והחניכה. מעלה תפוקות ויוצרת צוותים מגובשים היכולים להתמודד עם השינויים התכופים שהמציאות מזמנת. מחוברות שכזו לא יוצרים על הדרך, היא צריכה להיות מנוהלת, מלווה ובעיקר מדויקת ומותאמת לקהלי היעד.

הרשמה לניוזלטר

אנחנו לא שולחים ספאם!

הרשמה לניוזלטר

פוסטים נוספים שיעניינו אותך:

שייכות עובדים מתחילה במפגש

שייכות עובדים נוצרת באמצעות מפגשים ופעולות היוצרות יחד תשתית להיכרות בני-אישית. קבלו חמישה רעיונות שיעזרו לכם להפוך אירוע חד פעמי לתרבות ארגונית

מחוברות עובדים כמענה לגלי התחלופה

קצב התחלופה הגבוה במקצועות המכירות והשירותים, יוצר מעגל קסמים של גיוס-הכשרה-סיום העסקה וחוזר חלילה. מחוברות עובדים יכולה לשבור את השרשרת. בואו תראו איך ניתן לצאת מהלופ בפעולות פשוטות

מחוברות עובדים – סירת ההצלה לעתות משבר

השקעה במחוברות עובדים היא צורך קיומי לחברות הרוצות ליצור סביבת עבודה בטוחה, מאפשרת ומצמיחה. בפוסט הבא אתן טיפים ליצירת מחוברות מבלי לשבור את המסגרת התקציבית

דילוג לתוכן